Windows Live Writer

23 08 2009

Jag har som ni vet precis börjat blogga och börjar så smått komma igång med upplägget på bloggen. Innan jag valde vilket bloggverktyg jag skulle använda läste jag runt på lite olika forum, som jag alltid gör när jag inte känner att jag själv är expert på ett ämne. Efter en stunds läsande kom jag fram till att WordPress som jag nu använder helt klart verkar vara ett av de mer kompetenta verktygen. Något jag dock inte gillar med WordPress är själva sidan där man administrerar sitt konto och kan skriva sina inlägg. Jag tycker att denna sidan är ganska ostrukturerad och det känns inte alltid självklart vart man ska klicka för att komma just dit man vill, dessutom är den ganska långsam. Men alla funktioner som finns gör dock fortfarande att WordPress är grymt enligt mig.

Så vad gör man då när man tycker att Verktyget i sig inte är lika bra som hjärtat och funktionerna som gömmer sig där inne. Jo, man letar helt enkelt på ett program där man kan skriva och redigera sina inlägg och sedan publicera på den eminenta hemsidan. Sagt och gjort, numera skriver jag mina inlägg med Microsofts verktyg Windows Live Writer (Jag vet, hade jag haft råd med en Mac så hade jag inte suttit med det här. Men nu gör jag det, Mac:en kommer senare jag lovar) och tycker att det funkar riktigt bra faktiskt. Writer fungerar med i princip alla de vanliga bloggverktygen och ser ut som en enklare version av Word.

Du behöver inte längre besöka en speciell hemsida för att skriva dina inlägg. Första gången du använder Writer får du skriva in dina uppgifter för ditt blogg-konto och sedan är det bara att blogga tills fingrarna blöder. Om du vill lägger du till lite roliga plug-ins som autotaggar åt dig, eller länkar till Flickr, Facebook, Twitter m.m.

Lycka till med bloggandet hörrni!!


Åtgärder

Information

Kommentera

