Sony Ericsson X10 – Review

25 03 2010

wpid-4080602994-jagmab3kpqmo.jpg
Så är det då dags för Sony Ericsson (SE) att släppa ännu en telefon, ännu en telefon som bolagets framtid hänger på. De flesta som läser tekniknyheter och följer olika tekniksidor/bloggar vet att SE sakta med säkert tappat mark och placeringar på mobilmarknaden.

SE behövde göra något drastiskt och började med att slopa sifferkombinationer för att istället döpa telefonerna, någonting som för mig låter som en symbol för SE:s nystart. De två jättarna som inledde denna nystart var Satio och Aino. Tyvärr har dessa två, sedan lansering, tyngts ner av mjukvaruproblem. Brittiska Carphone Warehouse valde till och med att plocka bort Satio från sina butikshyllor, då den helt enkelt var för dålig för att säljas, enligt dem.

wpid-4079842645-vgjzonxrogs1.jpg

Men nu släpps, vad jag trodde skulle bli Sony Ericssons bästa telefon på väldigt länge, X10. X10:an är SE.s första telefon med Googles, numera rätt så kända operativsystem Android, och för mig då den första telefonen som skulle slippa alla mjukvaruproblem som tyngt alla deras tidigare telefoner.

Jag har själv inte hunnit klämma någonting på telefonen, men läser ivrigt nyheter, recensioner och forum angående ”the saviour”. Mitt intryck så här långt är att SE gjort ett försök att lägga ett ”läckrare” gränssnitt över Android, liksom HTC gjort med sitt omtyckta ”Sense”. Jag har dock fått intrycket att det egna gränssnittet inte är i närheten av så bra som ”Sense”.

wpid-4079842713-r5ttysblwkge.jpg

Förhoppningsvis har vi fått in telefonen i butiken och nästa gång jag jobbar lovar jag att göra en noggrann utvärdering. Till dess får ni hålla till godo med detta:

Länk till Engadgets recension…


Åtgärder

Information

Kommentera

